вівторок, 18 жовтня 2022 р.

«Розвиток творчих здібностей дітей під час віршування за допомогою мнемотехніки» (консультація-тренінг )

                                          Навчайте дитину яким-небудь невідомим йому п'яти словами –

вона буде довго і марно мучитися,

але зв'яжіть двадцять таких слів з картинками,

і вона їх засвоїть на льоту».

                                                                                                К. Д. Ушинський

     Нові освітні стандарти вимагають від педагога пошуку нових методів, які активізують пізнавальну активність дошкільника в процесі різних видів діяльності.

У своїй роботі теж почала шукати такі методи і звернулася до мнемотехніки, яка, на мій погляд, є дуже ефективною в дошкільному віці.

   У педагогіці мнемотехніку називали по-різному: і сенсорно-графічними схемами, і предметно-схематичними моделями, і колажем, і схемою складання розповіді. Але, в будь-якому випадку - це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації. Справа в тому, що в основному у дітей розвинена зорова пам'ять, рідко коли у дітей розвинена слухова пам'ять, тому нам необхідно знайти такі прийоми, які б розвивали дитячу пам'ять.

Мнемотехніка покликана полегшити запам'ятовування і збільшити обсяг пам'яті шляхом утворення додаткових асоціацій.

   Мнемотаблиці особливо ефективні при розучуванні віршів, за допомогою таблиць підвищуємо інтерес дитини до твору, перетворюємо заняття на гру, а також полегшуємо і прискорюємо процес засвоєння і запам'ятовування текстів, розвиваємо творчість дитини. Суть полягає в наступному: на кожне слово або маленьку словосполучення придумується картинка (зображення); таким чином, весь вірш замальовується схематично. Після цього дитя по пам'яті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш. На початковому етапі дорослий пропонує готову план - схему, а у міру вчення дитя також активно включається в процес створення своєї схеми.

Для вивчення кожного вірша розробляється і складається своя мнемотаблиця, добираються малюнки до вибраного вірша (бажано на кожну сходинку). І так, крок за кроком створюється мнемотаблиця.

Практика показала, що більшість дітей заучують вірш напам'ять, поки таким чином "малюють" його. Поступово пам'ять дошкільнят зміцнюється, їх образне мислення розвивається, вони запам'ятовують тексти набагато краще, більше за обсягом, легше і емоційніше,і таким чином розвиваємо творчість дитини.

Етапи роботи над заучуванням вірша.

1. Виразне читання вірша педагогом.

2. Повторне читання вірша дорослим з опорою на мнемотаблицю. Установка, що цей вірш буде вивчатися напам'ять.

3. Запитання за змістом вірша.

4. Пояснення значення незрозумілих слів у доступній для дитини формі.

5. Читання дорослим окремо кожного рядка вірша і повторення його дитиною з опорою на мнемотаблицю.

6. Відтворення дитиною вірша з опорою на мнемо таблицю.

     Зараз я пропоную вам взяти участь у складанні мнемотаблиці при розучуванні вірша і проявити свої творчі здібності. Послухайте його:

Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічає.
 

Перед вами аркуш паперу і олівці. Пропоную малювати разом зі мною. Малюємо схематично.

Наш вірш «намальовано», мнемотаблиця готова. А тепер, дивлячись на свої мнемотаблиці, прочитайте вірш без опори на текст. Вам сподобалося? Так можна намалювати будь-вірш від простого до складного.

На цих прикладах, в ігровій формі можна з дітьми розучити вірш або переказати художній текст, вчити складати описові розповіді, автоматизувати поставлені звуки і т. д.

 Цей прийом запам'ятовування може стати в нагоді не тільки дітям, але і Вам самим. Ви тільки спробуйте і самі побачите результат!

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар