вівторок, 13 вересня 2022 р.

«Як розвивати самостійність дитини вдома» (консультація для батьків)

                                               "Людина не може бути вільною,   якщо вона не самостійна”

М.Монтессорі

     Кожна, навіть сама буденна  ситуація з життя дитини – чудова нагода для розвитку її творчих , інтелектуальних здібностей. Батькам лише треба спрямувати малюка, підштовхнути його до самостійного відкриття. Спостерігаючи за малюком під час вирішальних для нього ситуацій, можна переконатися, як зосереджено, напружено працює його розум і як швидко при цьому він розвивається. Не варто боятися перевантажити чи перевтомити дитину , із самого початку надайте їй більшу свободу при виборі діяльності, способів роботи, чергування справ, визначення часу виконання завдань, навантаження тощо. При цьому, надаючи дитині, розумну, доброзичливу допомогу. Але ж тільки не перетворювати свободу в безкарність, а допомогу – в звичайну підказку! Не робіть за малюка те, що він сам може зробити, не думайте за нього, якщо він може додуматися сам.

Коли дитина сама знаходить вихід із ситуації усі щасливі – малюк, який самостійно зробив відкриття, батьки, які його підбадьорили, підтримали, проявили щиру зацікавленість, надихнули на раціональні дії.

Запасіться терпінням

Іноді дорослі спостерігають, як дитина робить щось повільно та неправильно, і хочуть сказати: «У тебе не виходить, ліпше я сам». Однак будь-яка критика може відохотити дитину бути самостійною. Тож дозвольте їй робити перші спроби, хай і непродуктивні. Адже з часом дитина обов’язково навчиться виконувати ту чи іншу справу самостійно.

Висловлюйте радість

Демонструйте дитині радість від будь-якої діяльності. Наприклад, якщо розсипалася гречка по підлозі, скажіть: «Добре, я люблю підмітати! Приберемо  разом!»; якщо розлили воду — «У нас є ганчірка, зараз приберемо!». Завдяки цьому емоційному фону дитина зрозуміє, що це не обов’язки, які вона ще не може виконати самостійно, а спільна діяльність, від якої отримують задоволення.

Допомагайте в будь-який момент

Якщо дитина вже навчилася робити щось самостійно, це не означає, що їй не потрібна допомога дорослих. Навпаки, завжди демонструйте дитині свою підтримку та не залишайте її наодинці з труднощами.

Спостерігайте

Лише за допомогою спостереження дорослий має змогу побачити, наскільки дитина засвоїла певну навичку. Тож відходьте в потрібний момент на задній план, щоб не допустити гіпер опіки.

Забудьте про ідеальний варіант

​​​​​​​Не прагніть ідеальності в дитячих справах, адже її не буде і не має бути. Головне під час взаємодії з дитиною — спільна радість і бажання робити щось разом, іти вперед. Не бійтеся, що дитина розіллє на підлогу сік чи розіб’є тарілку. Пам’ятайте, що досвід дитина отримує під час активної діяльності, а пляму можна відмити й зіпсований посуд замінити.

Надайте доступ

​​​​​​​Забезпечте дитині доступ до необхідних речей на рівні її зросту. А також дотримуйте пропорційності — наприклад, ганчірка, губка чи мило мають уміщатися в дитячій долоні.

Не виправляйте

​​​​​​​Коли формуєте в дитини нові навички, не виправляйте її. Винятком мають бути лише дії, що шкодять здоров’ю самої дитини чи оточенню. Якщо вона невміло користується столовим приладдям чи погано підмітає підлогу, обережно дайте їй пораду, але не критикуйте. Покажіть на власному прикладі, як тримати виделку так, щоб було зручно; у якому напрямку мести, щоб швидко зібрати сміття, тощо.

Встановіть довірливі взаємини

​​​​​​​Ніколи не порівнюйте дитину з іншими та не сваріть її за невідповідність вашим сподіванням. Натомість створюйте ситуації успіху, які допомагатимуть розвивати її творчі навички.

  Пам’ятайте, що лише в атмосфері довірливого спілкування дитина прагнутиме робити щось самостійно.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар