середу, 11 грудня 2019 р.

Таємниці води



Інтегроване заняття з пріоритетом екологічного виховання 
з експериментально - дослідницькою діяльністю 
з дітьми середнього віку

Мета. Сприяти розвитку пізнавальних процесів, логічного мислення, спостережливості, вміння робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу. Уточнити і поглибити знання дітей про воду, формувати уявлення про неї в природі як основу життя. Розширити знання дітей про різні стани води в довкіллі, про її властивості, значення для всього живого. Вчити дослідним шляхом визначати стан води. Поповнювати словниковий запас прикметниками, порівняннями щодо якості та властивостей води; засобами усної народної творчості. 
Матеріали. Пісня Капітошки, глобус, склянки з водою, ложка, цукор, сіль, фарби, миска, човник, шматочки льоду, олівець, прислів’я про воду, 4 склянки з водою, харчові барвники, листя капусти.

Хід заняття 
(Звучить пісня Капітошки з мультфільму) 
- Хто це? Він хотів до нас завітати, але не може. Як ви думаєте чому? (бо він з води, а зараз зима і він перетвориться на лід) 
- Він розповів мені, що хоче поділитися з вами своєю таємницею. 
- Про що ж він нам хотів розповісти? 
Загадка 
«Що таке тече і ллється, 
часом між камінням в’ється, 
як нема – все висихає, 
звір і птах без неї помирає?» (вода) 
Давайте ж вами разом відкривати чарівний світ води. 
- Як можна лагідно назвати воду? (водичка, водиця, водиченька). 
- Де ми можемо побачити воду? (в калюжі, в крані, в колодязі, в струмочку, в озері, в річці, дощ). 
-В чому ще міститься вода? (в рослинах, овочах, фруктах, хмарах, тіло людини теж має воду). 
Давайте розглянемо глобус. Зараз я його покручу. 
- Який колір переважає? Що він означає? (більшу частину землі вкрито водою). 
- Діти, як ви думаєте, що може статися, якщо зникне вода? (не зеленітиме трава; не ростимуть квіти, дерева; не буде тварин, птахів; не буде нас людей). 
- Де ми можемо взяти воду для життя? (із крану, із колодязя). 
- Діти, без води в житті не можна обійтися. 
Так, зараз ми пограємо в гру «Без води ані туди, ані сюди» 
(діти доповнюють речення) 
   Вода потрібна для того, щоб пити.
   Вода потрібна для того, щоб поливати квіти.
   Вода потрібна для того, щоб гасити пожежу.
   Вода потрібна, щоб мити овочі і фрукти.
   Вода потрібна для того, щоб мити руки.
   Вода потрібна для того, щоб прати одяг.
   Вода потрібна для того, щоб мити посуд. 
Дослідницька діяльність 
А зараз ми з вами перевіримо що ж вміє вода. 
Розглянемо склянку з водою. Чи має вода колір? (вода не має кольору, вона прозора, чиста, кришталева). Тепер понюхайте її. Чи має вода запах? (вода не має запаху). 
Дослід 1. «Вода вміє товаришувати» 
Запропонувати дітям спробувати воду на смак. Вода-без смаку. Опустити в склянку ложечку цукру (солі) Що трапилось з цукром? Сіллю? Покуштуйте воду. Якою стала вода на смак, в склянці, в яку поклали цукор, а в яку-сіль? Від чого залежить смак води. 
Висновок: смак води залежить від розчинених в ній речовин. 
Дослід 2. «Вода любить фарбуватись» 
Колір води залежить від кольору барвника. У склянку з водою покласти фарби. Якого кольору стала вода? Додати аналогічно інші барвники. 
Дослід 3. «Вода вміє рухатись» 
У миску опустити човники. З краю рукою примусити воду рухатися. 
— Що відбувається з човником? (Рухається) 
— Хто його рухає? (Вода) 
Висновок: вода може рухатися. 
Дослід 4. «Вода вміє співати» 
Приготувати 4–5 склянок, наповнених різною кількістю води. 
Постукати паличкою по склянці. 
— Що чуємо? (Дзвін) 
Постукати ще раз, щоб почути «голос» води. Дати дітям палички. 
— Чи однаковий «голос» у всіх склянок? 
— Від чого це залежить? 
Висновок: звуки різняться, адже різна кількість води у склянці. 
— Чи можна почути якусь мелодію? (Так) Спробуймо! (Діти слухають.) 
— Чи гарний інструмент у нас? (Відповіді дітей.) 
Дослід 5. «Вміє перетворюватися» Розглянути шматочок льоду, покласти його в склянку й занести до приміщення. Коли розтане, знову винести на холод. (Від холоду вода перетворюється на лід, а лід у теплі перетворюється на воду. 
Лід, сніг-це різні стани води.) 
Дослід 6. «Вода фокусник»
Додайте харчовий барвник будь-якого кольору в кожну склянку і поставте в воду по одному листку капусти. Залиште їх на ніч. Вранці кожен лист буде пофарбований в різний колір.
Так харчуються всі рослини - і квіти, і трава, і великі дерева. Всмоктуючи підфарбовану воду, вони змінюють свій колір. 
-Чи сподобалось вам бути дослідниками? Про яку таємницю води ви дізналися? (вміє товаришувати, рухатися, співати, перетворюватися, ховатися) 
Природа дала людині диво – воду. Без неї не ростуть рослини, не живуть тварини, не співають птахи, не може існувати людина. Це – скарб, що слід усім берегти. 
Недарма в народі кажуть: 
«Вода – це здоров’я, вода – це краса, вода – цілюща ранкова роса». 
Діти розповідають прислів’я про воду. 
«Водичка – найстарша сестричка», «Де вода, там і життя», «Хто водичку попиває, той міцне здоров’я має». 
Молодці! Я думаю, що Капітошка задоволений вами і обов’язково прийде до вас у гості.

Немає коментарів:

Дописати коментар